Privatbilism i förändring

Säkerhetstänkandet inom bilindustrin är en oundviklig konsekvens av massbilismen. Hästen var längde det mest omtyckta transportmedlet och bilen sågs till en början som en kuriositet. Den första T-Forden påminde till sin utformning om en hästskjuts. När bilmotorn förstärktes och kunde nå upp till högre hastigheter blev fördelarna med denna transportform uppenbara. Eftersom en T-Ford manövrerade i 30 km i timmen räckte vägen till för alla. Bilisten kunde sitta lika oskyddad i den veka karossen som ett ägg i en papperspåse, eftersom olyckor ytterst sällan inträffade. Trängseln på vägarna gjorde att trafikfarorna ökade. En bilförares individuella skicklighet gör skillnad.

En kasinospelare har samma instinkt som en chaufför, bingo.com bonus erbjuder just nu en välkomstbonus för nya spelare. En del av det nya säkerhetstänket fokuserades till karossen. Den behövde vara mer robust, för att skydda bilisterna vid kollisioner. Volvo använde sitt säkerhetstänkande och bilens bastanta uppbyggnad som ett försäljningsargument på den amerikanska marknaden. Man hävdade att de snygga, väldesignade vrålåken hörde till en förgången tid, de var i själva verket trafikfaror. Du bryr väl dig om dina barns säkerhet?

Körvanorna har förändrats

I Sydamerika är trafikolyckor inte ovanliga. Det finns taxiförare utan körkort som kör turister från flygplatsen till Copacabana. Du lägger märke till att kurvtagningen i en rondell ser en aning osäker ut. Nästa gång kommer du inte välja en ocertifierad förare. Inte heller rattonykterhet testas lika noggrant som i Europa och USA. De hårda restriktionerna mot alkohol och bilkörning var en svår prövosten för många bilister i det vinproducerande Frankrike. ”När jag varit på tavernan och druckit några pastis kör bilen själv mig hem, som en häst som hittar vägen till stallet”, säger den individualistiska vinbonden, som avskyr förmynderi.

En krockdocka har en nyckelroll vid utprovandet av nya säkerhetsbälten. Denna ”stuntman” får vara med om hemska olyckor och betala med sitt liv. Fördelen är att processen filmas och ger bilföretagen en vägledning om vilka krafter som släpps loss vid en olycka. När man följer förloppet på film är det lätt att se vilka kritiska punkter som bör åtgärdas, för att skydda föraren när en olycka inträffar. En undersökning visar att whiplashskador är vanligare hos kvinnor än hos män. För att lösa detta problem, ska en krockdocka som ser ut som en kvinna börja produceras.